آیدین آغداشلو: جهان با عباس کیارستمی معنای تازه‌ای پیدا کرد

 

بزرگداشت عباس کیارستمی روز گذشته یکم تیر در موزه سینما با حضور اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره، در ابتدای مراسم افتتاحیه جشنواره جایزه بین‌المللی «عکس ۵»، مجری ضمن خوشامدگویی گفت: «حدود سه سال پیش تک درخت عباس کیارستمی توسط مهدی شادی زاده و علیرضا شادی زاده به ثبت رسید که عباس کیارستمی از این درخت در فصول مختلف عکاسی کرده است و ایده برگزاری این جشنواره از زمان ثبت تک درخت شروع شد.»
سپس مهدی شادی‌زاده موسی و دبیر جشنواره جایزه بین‌المللی «عکس ۵» تاکید کرد: «خوشحالم که با تمامی سختی‌ها، این جشنواره تا به امروز ادامه داشته است. همه این جشنواره بهانه‌ای برای احترام به نام عباس کیارستمی است که می‌دانم امروز در این سالن حضور دارد. این جشنواره نقص‌هایی هم دارد اما خوشبختانه هر دوره نسبت به دوره‌های قبل بهتر برگزار می‌شود. این جشنواره در دو حوزه عکاسی و ویدئو آرت فعالیت می‌کند.»

دبیر جشنواره جایزه بین المللی «عکس ۵» اضافه کرد: «خوشبختانه این جشنواره همکاری‌های خوبی در بخش بین‌الملل با کشورهای ژاپن، استرالیا، آلمان و… داشته است و سفارت ژاپن خیلی به ما کمک کرده است. از همکاری‌های مهم دیگر همکاری موزه سینما در این سه دوره بوده است. همچنین یکی از مهمترین و برترین زنان معاصر ما یعنی لیلی گلستان در این سه دوره خیلی از ما حمایت کرد و در روزهای اولیه که با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می کردیم ایشان در کنار ما بود. همچنین همکاری این جشنواره با فوجی فیلم سبب شد تا هر ساله در کنار هم باشیم و تا جایی که می‌توانیم به رشد عکاسی کمک کنیم.»

جهان با وجود عباس کیارستمی معنای تازه‌ای پیدا کرد

در ادامه کلیپی از همکاری کشور ژاپن با ایران از گذشته تا به امروز برای مخاطبان پخش شد و سفیر ژاپن گفت: «بسیار خوشحالم که در مراسم افتتاحیه جایزه بین‌المللی «عکس ۵» که به مناسبت بزرگداشت عباس کیارستمی برگزار می‌شود حضور دارم. عباس کیارستمی یکی از برجسته ترین کارگردان‌های سینمای ایران است که در ژاپن هم از محبوبیت خاصی برخوردار است. در سال ۲۰۱۶ زمانی که این کارگردان فقید درگذشت، جشنواره‌های زیادی درباره دستاوردهای این هنرمند در سراسر ژاپن برگزار شد. من خودم دانش آموخته سینما هستم و همیشه تحت تاثیر «خانه دوست کجاست» این هنرمند هستم. امیدوارم این جشنواره بتواند ادامه دهنده راه عباس کیارستمی باشد.»

در ادامه کلیپی از آیدین آغداشلو و عکس‌های عباس کیارستمی برای حاضرین پخش شد.

سپس بهمن فرمان آرا به روی صحنه رفت و گفت: «وقتی که آیدین آغداشلو هست من نباید درباره عباس کیارستمی صحبت کنم. عباس کیارستمی شکارچی لحظه‌ها بود و اگر ما گل می‌دیدیم او ریشه را می‌دید. او همیشه خیلی عمیق نگاه می‌کرد و از نظر تصویری عکس‌ها را دوست داشت و همیشه می‌خواست متفاوت باشد. عباس کیارستمی اولین بار با داستان فیلم «گزارش» پیش من آمد و من می‌دانستم که موفق می شود. آشنایی و همکاری ما از همان زمان شکل گرفت. عباس کیارستمی الان زنده تر است و امروز زادروز این هنرمند است که من این روز را به همه ایرانیان تبریک می گویم و یاد او همیشه با من است.»

سپس آیدین آغداشلو درباره عباس کیارستمی تاکید کرد: «من قدیمی‌ترین دوست کیارستمی هستم. ۶۷ سال پیش در مدرسه با هم دوست شدیم و دوستی ما ادامه پیدا کرد. دفعه اولی که او را دیدم من بچه شروری بودم ولی او آنقدر جدی بود که منصرف شدم سر به سرش بگذارم. من امروز در تولد یک نابغه صحبت می‌کنم. خیلی‌ها قدرش را ندانستند و حالا یقه پاره می‌کنند و همیشه درباره او صحبت می‌کنند. عباس کیارستمی همیشه ناظر بود و بیشتر نگاه می‌کرد. او با دقت نگاه می کرد. مثلاً به رویش یک گیاه با دقت نگاه می‌کرد. ساکت بود و من هیچ وقت ندیدم ناسزایی به کسی بگوید. او آدمی بود که جان خودش را به جان جهان پیوند زده بود. در فیلم هایش نقش واسطه را به حداقل رساند. خیلی‌ها می‌گفتند او فیلمسازی بلد نیست و ما واقعا مردمان غریبی هستیم زیرا نخبه‌ها را قربانی می کنیم. عباس هیچ وقت فرو نریخت و من به محکم بودن او همیشه غبطه می‌خورم. من نقاشی‌های او را همیشه دوست داشتم.»

این هنرمند خاطرنشان کرد: «عباس کیارستمی در میان ما ظاهر شد و در میان ما با فروتنی و قوت کار خود را انجام داد. او اعتقادی داشت و بر اعتقاد خود پا فشرد. من قدرش را دانستم. او آرامش عمیقی داشت که این آرامش از یک استحکام درونی بود. جهان با وجود عباس کیارستمی معنای تازه ای پیدا کرد و او روز به روز بیشتر تحسین می‌شود.»

در ادامه کلیپی از داوران سومین دوره جایزه بین‌المللی «عکس ۵» پخش شد و مجید طالبی بیانیه هیئت داوران را برای حاضرین خواند.

سپس لیلی گلستان گفت: «خیلی خوشحالم که برای داوری این سه دوره انتخاب شده ام و واقعا به من خوش گذشت. ما جوانان با استعدادی داریم که سعی می‌کنند نا امید نشوند و به راه خود ادامه دهند.»

منبع : ایسنا

از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

معاونت فرهنگی اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس با همکاری انجمن فیلم و عکس ارس برگزار میکند. کارگاه آموزش عکاسی...
  پس از فیلم «از نفس افتاده»، موج جدیدی که سینمای جهان از برزیل تا چکسلواکی و ژاپن را فرا...
«ژان لوک گدار» سینماگر سرشناس و از چهره‌های مطرح و پیشگام موج نوی سینمای فرانسه در سن ۹۱ سالگی درگذشت....
دبیرخانه سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تعداد آثار حاضر در بخش‌ ملی این رویداد را اعلام کرد....
پرویز صمدی‌مقدم و فریدون جیرانی از پوستر سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران رونمایی می‌کنند. به گزارش «پایگاه...
«به چشم خود ۹۰۰ کودک را در یک اردوگاه کاملا کثیف دیدم که در اوج ناتوانی و فلاکت در انتظار...
معاونت فرهنگی ،اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس با همکاری انجمن فیلم و عکس ارس برگزار میکند: کارگاه آموزش مقدماتی...
معاونت فرهنگی،اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس با همکاری انجمن فیلم و عکس ارس برگزار میکند: دوره آموزشی ساخت فیلم...
معاونت فرهنگی ، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس با همکاری انجمن فیلم و عکس ارس برگزار میکند: مسابقه عکاسی...
معاونت فرهنگی اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس با همکاری انجمن فیلم و عکس ارس برگزار میکند. کارگاه آموزش عکاسی...
انجمن فیلم و عکس ارس برگزار مینماید: تور عکاسی از مناظر جنگلی روستای اولی   زمان : جمعه 27 آبان...
مسعود سلامی از مدیران فیلم‌برداری صاحب‌نام سینمای ایران، مدیریت فیلم‌برداری بیش از صد فیلم کوتاه را در کنار فیلم‌برداری آثار...
0 0 رای ها
امتیاز دهید!
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای عضویت در انجمن فیلم و عکس ارس اینجا کلیک کنید.