رابرت کاپا:عکاسی که چهره جنگ را به تصویر کشید

رابرت کاپا (Robert Capa) (1913 – ۱۹۵۴) از مشهورترین عکاسان جنگ تاریخ است که برخی از به‌یادماندنی‌ترین تصاویر تاریخ جنگ را از خود به یادگار گذاشته. او با نام آندره فریدمن در بوداپست مجارستان به دنیا آمد و در ۱۷ سالگی مجارستان را به مقصد برلین ترک کرد تا در آنجا فتوژورنالیسم و علوم سیاسی بخواند. در دهه ۱۹۳۰ و دوران به‌قدرت رسیدن حکومت نازی، از آلمان به پاریس نقل مکان کرد و در آنجا تاریکخانه‌ای را با هانری کارتیه برسون و شیم (دیوید سیمور) شریک شد. کاپا از آن زمان تا لحظه‌ی مرگش، جنگ‌های متعددی را عکاسی کرد. از جنگ داخلی اسپانیا (۱۹۳۶ – ۱۹۳۹) تا جنگ جهانی دوم (۱۹۳۹ – ۱۹۴۵) (کاپا پس از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۷ به‌همراه چند تن از عکاسان دیگر آژانس عکس مگنوم را تأسیس کرد)، و از مناقشات پس از اعلام استقلال اسرائیل (۱۹۴۸ – ۱۹۵۰) تا جنگ فرانسه در شبه‌جزیره‌ی هند و چین (۱۹۵۴) (که در آنجا حین مأموریت پا روی مین گذاشت و درگذشت)، کاپا برای نزدیک به دو دهه تصویرگر تاریخ پرآشوب جهان بود.

رابرت کاپا. حمله‌ی نیروهای آمریکایی در ساحل اوماها طی نبرد D-Day، نرماندی، فرانسه، ۱۹۴۴

از رابرت کاپا عکس‌های تأثیرگذار فراوانی باقی مانده، عکس‌هایی مثل پیاده شدن سربازان در سواحل نرماندی در حمله معروف D-Day که نمایان‌گر حضور او در بطن رخداد و یادآور نقل‌قول معروف او هستند: «اگر عکست به‌قدر کافی خوب نیست، بدان که به‌قدر کافی به صحنه نزدیک نشدی.»

رابرت کاپا جزو 4 عکاسی بود که مجوز حضور برای عکاسی در خط مقدم تهاجم را داشت . او شاهد پیاده شدن 160 هزار سرباز متفقین در سواحل نرماندی بود که جنگ جهانی دوم را به پایان خود نزدیک ساخت ! ده هزار نفر قربانی ثمره این تهاجم بود! صبح آن روز وحشتناک و پر مخاطره رابرت کاپا  برای برداشتن عکس در ساحل حاضر بود .

در این میان، یک عکس که کاپا آن را در اوایل دوران کاری‌اش در ۲۳ سالگی گرفته، شاید معروف‌ترین عکس او باشد. این عکس که لحظه‌ی تیر خوردن یک شبه‌نظامی را نشان می‌دهد، یکی از مشهورترین و نیز بحث‌برانگیزترین عکس‌های جنگ در تاریخ است، عکسی که نشریه تایم آن را به‌عنوان یکی از صد عکس برتر تمام دوران‌ها انتخاب کرده.

رابرت کاپا. مرگ شبه‌نظامی لُیالیست (جمهوری‌خواه)، اسپانیا، سپتامبر ۱۹۳۶

اگر چه این عکس در اوایل دوران کاری و در زمان حیات کاپا شهرت و اعتبار بسیاری زیادی برای او به ارمغان آورد اما سال‌ها پس از مرگ او حرف و حدیث‌های بسیاری پیرامون صحت و اعتبار آن شکل گرفت . این عکس با سؤال‌های ایجادشده درباره‌ی صحت مکان عکاسی و رخداد تصویرشده، برای سال‌ها ابعادی مبهم و اسرارآمیز پیدا کرد چرا که کاپا برای پاسخگویی به این سؤالات دیگر در قید حیات نبود.

رابرت کاپا. سه شبه‌نظامی لُیالیست (جمهوری‌خواه) درون خاکریز، اسپانیا، سپتامبر ۱۹۳۶

رابرت کاپا. شبه‌نظامیان لُیالیست (جمهوری‌خواه) در حال پریدن از روی خاکریز، اسپانیا، سپتامبر ۱۹۳۶

‌صبح هوا خاکستری بود و آب هم خاکستری بود! هیتلر مغرورانه و مطمئن از خود ایستاده بود و سربازان حملع را آغاز کردند. رابرت کاپا از سوی مجله  Life  در این پروژه حضور داشت. وی قبلا در جنگ های جمهوری خواهی اسپانیا و سرکوب آن توسط فرانکو و متحدینش حضور داشت .

عکس Face تصویری بود که قدرت آن در طراحی یک چهره تنها با وجود خطر بسیار عمیق  به نظر می رسد – یک لنگر انسانی برای ببینندگان برای قفل کردن و تعمق در میان یک چشم انداز نامطلوب و وحشتناک است.

عکس مشهور به نام Face تنها باقی مانده از صحنه جنگ سرباز هو ریلی 22 ساله است

او در 90 دقیقه 106 عکس با 3 دوربین خود ضبط نمود ! سپس با یک قایقی که زخمی ها را به پشت جبهه انتقال می داد . خود را به انگلستان رساند و توسط  یک پیک فیلم ها به Life رسیدند. اما  خطای چاپ موجب نابودی بسیاری از عکس ها شد اما عکس سیمای سرباز  به عنوان تصویری جاودانه از جنگ ونگاه سرباز باقی ماند.

0 0 رای ها
امتیاز دهید!
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای عضویت در انجمن فیلم و عکس ارس اینجا کلیک کنید.