بیوگرافی ریچارد اودون “از پیشگامان عکاسی مد و پرتره”

ریچارد در سال 1923 در نیویورک به دنیا آمد. علاقه وی به مد و فشن می‌تواند ریشه در فرهنگ خانوادگی او داشته باشد، زیرا پدرش تاجر موفق متولد روسیه بود که بعد از مهاجرت به آمریکا در خیابان پنجم نیویورک گالری خیابان پنجم اودون را راه اندازی کرد مادرش هم از خانواده ای بود که در صنعت پارچه بافی و مد مشغول بودند. همین موضوع سبب شد ریچارد به هنر و مد گرایش یافته و تشویق گردد.

او عکاسی را در دوران نوجوانی آغاز کرد و برخلاف علاقه‌اش در دانشگاه به تحصیل در زمینه شعر و فلسفه پرداخت اما علاقه او به عکاسی باعث شد که درسش را نیمه تمام بگذارد!

ابتدا عکسها برای کارتهای شناسایی نظامیان آمریکایی میگرفت همزمان با سال های آخر جنگ جهانی دوم به یادگیری عکاسی در نزد الکسی برادویچ روسی در نیویورک پرداخت و خیلی زود توانست پله های پیشرفت را طی کند.

درسال 1944 بود که در یک شرکت به‌عنوان عکاس تبلیغاتی استخدام شد اما طولی نکشید که برودویچ او را به‌عنوان مدیر هنری مجله‌ی مد هایپر انتخاب کرد. ریچارد باعث تغییرات اساسی در زمینه عکاسی مد و فشن شد. او بجای عکاسی از مدل‌های ثابت که تنها لبخندی بر لب داشتند، به سراغ مدل‌هایی رفت که در حال حرکت و رقص بودند!

او علاوه از مدل‌ها از افراد مشهور دوران خود مانند باستر کیتون، مارین اندرسون و… نیز عکاسی کرد. از معروف‌ترین و مشهورترین عکس‌های او می‌توان به dovima with elephant اشاره کرد.

او در سال ۱۹۴۶ استودیو خود را در نیویورک تاسیس کرد و عکسهایش در مجلات ووگ (vogue) ، لایف و هایپرس بازار به چاپ رسیدند.

او مخالف عکاسی به روش سنتی بود در آن مدل ها بدون هیچ احساسی برابر دوربین قرار میگرفتن بجای آن اودون به مدلهایش نشان داد با احساس بوده و لبخند بزنن و برای اولین بار پا از استودیو بیرون گذاشت و برای عکاسی مد به بیرون از استودیو روی آورد. او از مدلها در حالت حرکت و پرش و رقص و حالت های متحرک شروع به عکاسی کرد .در آن زمان این حرکت وی یک حرکت انقلابی در عکاسی مد و پرتره محسوب می شد.

اما در اوخر دهه ۵۰ میلادی او از عکاسی در بیرون ناراضی به نظر آمده و رو به عکسبرداری در استودیو با نور مصنوعی گذاشت.

اودون در عکاسی پرتره علاقمند بود تا جوهره باطنی و حالت روحی سوژه هایش را به نمایش بگذارد . قبل از شروع عکاسی گاها سوژه هایش را در شرایط ناراحت گیر می انداخت یا با سوال های روانشناسی بحث انگیز آنها را درگیر می کرد و به این ترتیب عکس های غیر معمولی از سوژه هایش برمی داشت.

در اواخر دهه ۶۰ میلادی او روبه عکاسی از کارگران ، سیاستمداران ، ناراضیان فرهنگی روی آورد اودون همیشه به دنبال سبک شخصیت فردی اشخاص بود که برابر دوربین اش می ایستادن.
او با فرمت بزرگ ۱۰ در۸ اینچ و با دوربین ویو که به روش داگرئوتیپ ساخته شده بود عکاسی میکرد.

از دیگر کارهای او سفر به غرب امریکا و عکاسی از کابوها و معدنچیان و سایر ساکنین غرب امریکا بود و نمایشگاهی که با این تصاویر بر پا کرد ،با عنوان « در غرب امریکا» در ۱۹۷۹ از جنجال برانگیزترین نمایشگاه های دورانش بود که شامل ۱۲۴ عکس پرتره از ساکنین غرب امریکا بود. در این نمایشگاه تصاویر در ابعاد واقعی برابر ابعاد انسان نمایش داده شدند. برای این نمایشگاه اودون دو بار به غرب سفر کرد و در ۷۵۲ جلسه عکاسی کرد و ۱۷۰۰۰ قطعه عکس گرفت!

مالکوسیابلا مدل لهستانی در باره اودون چنین میگوید : ” اودون ۷۷ ساله بود هر عکسی که میگرفت میپرید بالاو با دوربین قطع بزرگ عکاسی میکرد مثل یک صفحه بزرگ داخل دوربین قرار میگرفت فیلم نبود بلکه ی صفحه بود که فیلم روی آن قرار داشت او وقتی عکس میگرفت سرشار از هیجان بود و انرژی بالایی داشت “

گرت الفرینک ، کلکسیونر آثار هنری در مورد اهمیت آثار اودون چنین میگوید ” اگر شما به تاریخ عکاسی قرن بیستم نگاه کنید جدای از اینکه سندی ثبت شده باشد آنها تاثیر گذارترین عکسها بودن بنابراین وقتی شما به یک مجله و یا یک کتاب نگاه میکنید آنان آنها شما را تحت تاثیر قرار میدهند و برای من این عکسها مهمترین آثار آن دوران به شمار می روند.”

ارلین مونرو ، پیکاسو ، ، ایزاک دینسن، دویت ایزنهاور ، اندی وارهول ، خواندگان گروه بیتلز و بسیاری از مشهورترین ستارهای دنیای سینما و هنر برابر دوربین ریچارد اودون قرار گرفتن تا تصاویرشان برای همیشه در ذهن همگان جاودانه باقی بماند.

عکسهای او در سال ۲۰۰۴ قبل از مرگش در حراجی کریستیز در لندن به فروش رسیدن تا سرمایه ای برای آغاز به کار بنیاد ریچارد اودون باشد ، ۶۰ عکس اودون در سال ۲۰۰۴ به مبلغ بیش از ۶ میلیون دلار به فروش رسید آثاری که از عکسهای گروه بیتلر تا آمریکایی های غرب این کشور را در بر داشت.

آثار ریچارد اودون (عکاس) در سطح بین المللی در دنیای هنر و نزد خریداران حراجی معروف طرفداران بسیاری دارد پایتخت های مهم هنری در کشور های اروپایی و آمریکایی همواره محل نمایش آثار وی بودند. وعکاسان بسیاری نیز تحت تاثیر شیوع عکاسی او قرار گرفتند و تلاش کردند تا به روش او با استفاده از پس زمینه سفید عکاسی کنند .

وی در زمان مرگش ۸۱ ساله بود که در سن آنتونیو تگزاس درگذشت . او با سبک خاص خود در عکاسی پرتره آثار ماندگاری از ستارگان دنیای هنر و مد بر جای گذاشت.

از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مسعود سلامی از مدیران فیلم‌برداری صاحب‌نام سینمای ایران، مدیریت فیلم‌برداری بیش از صد فیلم کوتاه را در کنار فیلم‌برداری آثار...
مجید گرجیان از مدیران فیلم‌برداری شناخته شده سینمای ایران است که مدیریت فیلمبرداری بیش از ۵۰ فیلم کوتاه را به...
در سال 1883 در پورتلند ، یکی از شهرهای امریکا به دنیا آمد . اولین فرزند از 6 فرزند ایزاک...
وحید بیوته از مدیران فیلم‌برداری جوان و موفق سینمای ایران است که چندین جایزه ملی و جهانی کسب کرده است....
کلمه آنامورفیک ترکیب دو واژه یونانی Annaبه معنی دوباره و Morphos به معنی شکل‌دهی است. بیش از صد و سی سال...
شاید بتوان گفت که انسل آدامز ( Ansel Adams ) مشهورترین عکاس آمریکایی سده‌ی بیستم میلادی است که طبیعت وحشی...
معاونت فرهنگی ،اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس با همکاری انجمن فیلم و عکس ارس برگزار میکند: کارگاه آموزش مقدماتی...
معاونت فرهنگی،اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس با همکاری انجمن فیلم و عکس ارس برگزار میکند: دوره آموزشی ساخت فیلم...
معاونت فرهنگی ، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس با همکاری انجمن فیلم و عکس ارس برگزار میکند: مسابقه عکاسی...
معاونت فرهنگی اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس با همکاری انجمن فیلم و عکس ارس برگزار میکند. کارگاه آموزش عکاسی...
انجمن فیلم و عکس ارس برگزار مینماید: تور عکاسی از مناظر جنگلی روستای اولی   زمان : جمعه 27 آبان...
مسعود سلامی از مدیران فیلم‌برداری صاحب‌نام سینمای ایران، مدیریت فیلم‌برداری بیش از صد فیلم کوتاه را در کنار فیلم‌برداری آثار...
0 0 رای ها
امتیاز دهید!
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای عضویت در انجمن فیلم و عکس ارس اینجا کلیک کنید.